Klassen op basisscholen en op middelbare scholen moeten op termijn 21 kinderen per leraar tellen. Volgens D66 en SP is het uitbannen van ‘dertigplusklassen’ dé manier om de onderwijskwaliteit op te krikken en de werkdruk voor docenten te verlagen
Klassen op basisscholen en op middelbare scholen moeten op termijn 21 kinderen per leraar tellen. Volgens D66 en SP is het uitbannen van ‘dertigplusklassen’ dé manier om de onderwijskwaliteit op te krikken en de werkdruk voor docenten te verlagen
Een groeiend aantal Nederlanders staat positief tegenover het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) in het onderwijs. Volgens recent onderzoek kan AI bijdragen aan gemotiveerdere leerlingen en een lagere werkdruk voor leraren
Leerlingen die extra aandacht nodig hebben, moeten in de eerste plaats worden begeleid door de leraar. Ondersteunend personeel kan het werk van de leraar intussen aanvullen, maar niet vervangen
Een verhaal vertellen is taalkundig en cognitief complex. Kinderen met een taalontwikkelingsstoornis kunnen achterlopen op verschillende aspecten van vertelvaardigheid
Schoolorganisaties die subsidie ontvangen vanuit de onderwijsregio verantwoorden deze binnen hun eigen administratie. Zij kunnen deze bijvoorbeeld verwerken bij Overige overheidsbijdragen en -subsidies (3.2) of onder Overige baten (3.5
De overheid streeft er al jaren naar om meer leraren voor de klas te krijgen. Ondanks dat de arbeidsmarktperspectieven voor pabo-afgestudeerden de afgelopen jaren zijn verbeterd, blijft het lerarenaanbod achter bij de vraag
Leerlingen die extra aandacht nodig hebben, moeten in de eerste plaats worden begeleid door de leraar. Ondersteunend personeel kan het werk van de leraar intussen aanvullen, maar niet vervangen
Van poëzie op de pabo tot Engels praten over kalveren: Coba van der Veer heeft zo’n beetje alle hoeken van het onderwijs gezien. Als kersverse voorzitter van de AOb wil ze dat leraren weer met plezier voor de klas staan
Na vier jaar AOb-bestuur gaat Thijs Roovers na de zomer weer fulltime voor de klas. Hij wordt leerkracht bij cbs Tamarinde in Zaandam en voorzitter van de Kompasgroep
Van Wickeren et al. (2025) lieten recent in ESB zien dat de gemiddelde leerling/leraar-ratio de laatste vijftien jaar niet is veranderd en dat scholen met meer achterstandskinderen relatief meer leraren per leerling hebben. Sinds 2016 is het relatieve aantal leraren op die scholen echter wel achteruit gegaan