Project VierSlagLeren

extra arbeidsplaatsen startende leerkrachten

Het succesvolle project ‘VierSlagLeren’ van het Arbeidsmarktplatform PO slaat vier vliegen in één klap. Startende leraren vinden een baan en behalen een masterdiploma en tegelijkertijd behalen ervaren leraren een master. Samen werken ze aan schoolontwikkeling en leren van elkaar. Twee masters voor de klas, daar profiteert het primair onderwijs over de hele linie van!


Impuls

VierSlagLeren betekent een positieve impuls voor alle partijen in het primair basisonderwijs. Startende leerkrachten behalen niet alleen een master, maar doen werkervaring op, worden breder inzetbaar en hebben uitzicht op een reguliere baan. Met het oog op de vergrijzing is dat een mooie opsteker. Zittende leerkrachten zijn met hun master op zak breder inzetbaar en hoger opgeleid. Scholen krijgen een impuls, omdat breder inzetbare, hoger opgeleide leerkrachten met nieuwe ideeën goed zijn voor de team- en schoolontwikkeling.



Hoe werkt het

  • Een zittende leerkracht en een startende leerkracht vormen gedurende twee jaar samen een lerarenduo en hebben (bij voorkeur) samen een klas en leren van elkaar.
  • Beide leerkrachten volgen een zelfgekozen master met de Lerarenbeurs en werken samen aan schoolontwikkeling.
  • De zittende leerkracht wordt daarvoor maximaal twee dagen per week vrijgesteld van lesgevende taken.
  • De startende leerkracht vult de vrijgekomen uren van de zittende leerkracht in (minimaal 16 uur).
  • Per lerarenduo ontvangt het bestuur een tegemoetkoming van € 16.000 in de verletkosten van de zittende leerkracht.


Meer tijd voor professionalisering

VierSlagLeren is een uitgelezen kans voor zittende leerkrachten om aan hun professionalisering te werken. Leerkrachten krijgen naast de Lerarenbeurs 8 uur extra ruimte voor studie, onderzoek en werken aan schoolontwikkeling. Dankzij de regeling kunnen scholen vervanging aanstellen, waardoor leerkrachten meer tijd hebben voor hun studie. Dat helpt veel zittende leerkrachten die eerder twijfelden over de combinatie van werk, studie en privé, over de streep.

Voor zittende leerkrachten en schoolleiders is er nu ook een filmpje, dat in één minuut uitlegt hoe VierSlagLeren werkt.

https://youtu.be/ysgPUbiV_pU


Kennis delen met eigen school én andere scholen

Stichting Optimus in Cuijk stimuleert leerkrachten om een master te volgen. Dit is niet alleen goed voor de persoonlijke ontwikkeling en kennis van de leerkracht, maar ook voor de school én de stichting.

René en Nadie volgen op dit moment allebei een master. René specialiseert zich in het individuele kind met de master SEN en Nadie verdiept zich in onderwijskundige zaken door haar master onderwijskunde. Om hier tijd voor te hebben staan zij samen voor groep 6 op basisschool De Waai in Cuijk. Op maandag, dinsdag en woensdag staat René voor de klas en op donderdag en vrijdag neemt Nadie het stokje over.

Lees verder

  • Lees de ervaring van een lerarenduo op de openbare Montessorischool Jan Vermeer in Delft
  • Lees het artikel van een koppel op basisschool Het Hoogholtje in Noord-West-Groningen


(Samenwerkende) schoolbesturen hebben van 1 april tot 1 juli 2016 de gelegenheid om duo’s van starters en zittende leerkrachten voor het schooljaar 2016/2017 op te geven bij het Arbeidsmarktplatform PO. De link naar het aanmeldformulier kunt u dan vanaf 1 april hier vinden.

Daarnaast vragen de kandidaten zelf digitaal de Lerarenbeurs aan bij DUO en schrijven zij zich zelf in voor de masterstudie bij de betreffende hogeschool of universiteit



Voor vragen kunt u ook contact opnemen via vierslagleren@arbeidsmarktplatformpo.nl