Het Landelijk Overleg Lerarenopleiding Basisonderwijs (LOBO) is een netwerk van samenwerkende pabo's
īŧ Lees meer
| Pabo's | 5.838 |
|---|---|
| AD Pedagogisch Educatief Professional | 715 |
| PHBO Register-opleidingen |
| Pabo's | 25.561 |
|---|---|
| AD Pedagogisch Educatief Professional | 1.408 |
| PHBO Register-opleidingen |
| Pabo's | 4.311 |
|---|---|
| AD Pedagogisch Educatief Professional | 359 |
| PHBO Register-opleidingen |
22 december 2025
Veel scholen zijn bezig met het vormgeven van hun taal- en leesonderwijs. Dalende leesresultaten staan daarbij volop in de aandacht en dat is niet zonder reden: goede taal- en leesvaardigheden zijn immers ÊÊn van de belangrijkste voorspellers van een succesvolle schoolloopbaanLees verder22 december 2025
Als leraren in teams veel zeggenschap krijgen over hun werk en professionele ontwikkeling, heeft dat voordelen voor hun werkplezier en de ontwikkeling van hun onderwijs. Of ook leerlingen er baat bij hebben, is onduidelijk
19 december 2025
Voldoende en goed toegeruste schoolleiders, leraren en onderwijsondersteunend personeel zijn de basis voor goed onderwijs. In het primair en voortgezet onderwijs nemen de tekorten tijdelijk af. Dat is goed nieuws; tegelijkertijd lopen deze over een paar jaar weer flink op is de verwachting
19 december 2025
Het tekort aan leraren op basisscholen en middelbare scholen is kleiner geworden. Het komt door maatregelen vanuit de overheid, studies en scholen. Wel wordt verwacht dat in de toekomst het tekort gaat oplopen, omdat er meer leerlingen bijkomen, zo staat in het jaarlijkse rapport van het ministerie van Onderwijs.
17 december 2025
Prentenboeken voorlezen aan kleuters heeft een licht positief effect op hun reken-wiskundig begrip, blijkt uit onderzoek. Vooral als de kleuters ook reken-wiskundige activiteiten uitvoeren die te maken hebben met het gekozen boek
16 december 2025
Hoe beoordeel je leeruitkomsten op een manier die ruimte biedt aan verschillende leerwegen en vormen van leren op de werkplek? En wat vraagt dit van begeleiders en opleiders in de praktijk? Rond deze vragen organiseren we op dinsdag 3 maart een werksessie