LOBO

Het Landelijk Overleg Lerarenopleiding Basisonderwijs (LOBO) is een netwerk van samenwerkende pabo's

īŧž Lees meer

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte.


LOBO


Het Landelijk Overleg Lerarenopleiding Basisonderwijs (LOBO) is een netwerk van samenwerkende pabo's

īŧž Lees meer

 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte.


Kengetallen


Instroom

Pabo's 5.838
AD Pedagogisch Educatief Professional 715
PHBO Register-opleidingen

Totaal aantal inschrijvingen

Pabo's 25.561
AD Pedagogisch Educatief Professional 1.408
PHBO Register-opleidingen

Diploma's

Pabo's 4.311
AD Pedagogisch Educatief Professional 359
PHBO Register-opleidingen
* Kengetallen collegejaar 2024-2025 Bron: Vereniging van Hogescholen
 
 

Pabo Dossiers


📂 Kaders en kwaliteitsborging pabo's

'Hier staan we voor'

📂 Herijking kennisbases pabo

'Samen op pad'

📂 Zij-instroom in Beroep

Activiteiten

📂 Goed voorbereid naar de Pabo

Toelichting

📂 Universitaire Pabo's

6 universitaire pabo's


Meer dossiers


Meer dossiers

 

Algemene Dossiers


📂 Alliantie Divers voor de klas

Werk maken van diversiteit en inclusiviteit

📂 Beroepsbeeld Leraar

Jouw beroep, jouw beeld

📂 Lerarentekort

Toelichting

📂 Landelijk Expertise Centrum Jonge Kind

Samenwerking onderzoek, opleiding en praktijk

📂 Landelijk Expertise Centrum PO-VO

Samenwerking onderzoek,opleiding en praktijk


Meer dossiers


Meer dossiers

 

Spotlight


 

Laatste nieuws


Hoe samenhang het leesonderwijs kan versterken

22 december 2025

Veel scholen zijn bezig met het vormgeven van hun taal- en leesonderwijs. Dalende leesresultaten staan daarbij volop in de aandacht en dat is niet zonder reden: goede taal- en leesvaardigheden zijn immers ÊÊn van de belangrijkste voorspellers van een succesvolle schoolloopbaanLees verder


Draagt teamgecentreerd werken bij aan de leerresultaten van leerlingen?

22 december 2025

Als leraren in teams veel zeggenschap krijgen over hun werk en professionele ontwikkeling, heeft dat voordelen voor hun werkplezier en de ontwikkeling van hun onderwijs. Of ook leerlingen er baat bij hebben, is onduidelijk

Lees verder


Kabinet: genoeg en goed toegeruste schoolleiders en leraren blijft prioriteit

19 december 2025

Voldoende en goed toegeruste schoolleiders, leraren en onderwijsondersteunend personeel zijn de basis voor goed onderwijs. In het primair en voortgezet onderwijs nemen de tekorten tijdelijk af. Dat is goed nieuws; tegelijkertijd lopen deze over een paar jaar weer flink op is de verwachting

Lees verder


Welke rol speelt de lerarenopleiding voor basisscholen bij de aanpak van het lerarentekort?

19 december 2025

Het tekort aan leraren op basisscholen en middelbare scholen is kleiner geworden. Het komt door maatregelen vanuit de overheid, studies en scholen. Wel wordt verwacht dat in de toekomst het tekort gaat oplopen, omdat er meer leerlingen bijkomen, zo staat in het jaarlijkse rapport van het ministerie van Onderwijs.


Draagt prentenboeken voorlezen bij aan de rekenontwikkeling van leerlingen?

17 december 2025

Prentenboeken voorlezen aan kleuters heeft een licht positief effect op hun reken-wiskundig begrip, blijkt uit onderzoek. Vooral als de kleuters ook reken-wiskundige activiteiten uitvoeren die te maken hebben met het gekozen boek

Lees verder


3 maart 2026 | Werksessie | Samen ontwerpen aan leerwegonafhankelijk beoordelen

16 december 2025

Hoe beoordeel je leeruitkomsten op een manier die ruimte biedt aan verschillende leerwegen en vormen van leren op de werkplek? En wat vraagt dit van begeleiders en opleiders in de praktijk? Rond deze vragen organiseren we op dinsdag 3 maart een werksessie

Lees verder