Gepest worden om wie je bent of wat je leuk vindt. Ongewenste seksuele opmerkingen of intimidatie. Geen enkele leerling of leraar mag hiermee te maken krijgen
Gepest worden om wie je bent of wat je leuk vindt. Ongewenste seksuele opmerkingen of intimidatie. Geen enkele leerling of leraar mag hiermee te maken krijgen
Vanaf 25 juni is de nieuwe governancecode funderend onderwijs van kracht. Deze vervangt de Code Goed Bestuur PO. De ledenvergaderingen van PO-Raad, VO-raad en VTOI-NVTK hebben ingestemd met de nieuwe governancecode
Vakleerkrachten bewegingsonderwijs lopen ongemerkt arbeidsrisico’s. Dagelijks in een lawaaiige sporthal werken kan gehoorschade opleveren. Het is mogelijk om de risico’s te beperken, blijkt uit onderzoek in opdracht van de Koninklijke Vereniging voor Lichamelijke Opvoeding (KVLO)
In Nederland begint de leerplicht officieel als een kind 5 jaar oud is. Vanaf dat moment móét een kind naar school. Toch starten de meeste kinderen al met school als ze 4 zijn. Dan mag het, maar is het nog niet verplicht
Een aanzienlijk deel van de mensen met een lesbevoegdheid is niet meer werkzaam in de functie waarvoor zij gediplomeerd zijn. Het lerarentekort zou mogelijk verminderd kunnen worden door deze ‘stille reserve’ te laten herintreden als leraar. Een groot deel van deze groep is echter werkzaam in andere onderwijsberoepen
Op 17 juni publiceerde de Rijksoverheid nieuwe richtlijnen voor het gebruik van sociale media, gebaseerd op het rapport Richtlijn Gezond schermgebruik van jeugdonderzoekers bij de VU en UU
De Definitieve regeling bekostiging WPO en WEC 2025 is gepubliceerd. Deze regeling gaat over de bekostiging van het primair onderwijs in het kalenderjaar 2025
Dankzij de groei van het aantal lectoren hebben hogescholen in de afgelopen kwart eeuw een plek veroverd in het Nederlandse onderzoekslandschap
Steeds meer leerlingen belanden in het speciaal onderwijs, terwijl de bedoeling juist is dat kinderen met extra ondersteuning vaker in het reguliere onderwijs terechtkomen. Dat blijkt uit cijfers die het NOS Jeugdjournaal heeft opgevraagd
Met een structurele bijdrage vanaf 2027 zet de overheid in op leesvaardigheid. Alle scholen in het funderend onderwijs krijgen geld voor het leesbevorderingsprogramma ‘de Bibliotheek op school’
Lees verder