Extra spellinginstructie, aandacht voor woordstructuur, blijven oefenen met encoderen en werken aan spellingbewustzijn hebben een positief effect, blijkt uit de internationale wetenschappelijke literatuur
Extra spellinginstructie, aandacht voor woordstructuur, blijven oefenen met encoderen en werken aan spellingbewustzijn hebben een positief effect, blijkt uit de internationale wetenschappelijke literatuur
Recent verscheen de nieuwste editie van de Teaching and Learning International Survey (TALIS). Als onderdeel van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) wordt iedere vijf jaar een onderzoek uitgezet naar de werkbeleving van leraren en schoolleiders
Op woensdag 4 februari 2026 organiseren wij, LEJK en LEPOVO, ons gezamenlijke symposium ‘Van peuter tot puber: werk maken van kansrijke overgangen’.Als Expertisecentra voor het Jonge Kind en po-vo richten wij ons op kennis die bijdraagt aan een ononderbroken ontwikkeling van kinderen en het bevorderen van gelijke kansen
Informatiebijeenkomst Herijking kennisbases pabo - leergebied Bewegen en Sport
Graag nodigen we u uit om deel te nemen aan de digitale informatiebijeenkomst over de herijking van de kennisbasis Bewegen en Sport
Nederlandse leraren zijn zeer positief over hun beroep, de school en het salaris. Dat blijkt uit het internationale TALIS-onderzoek (Teaching and Learning International Survey). TALIS wordt elke vijf jaar uitgevoerd
Leerlingen doen actiever mee aan de les wanneer de leraar hen willekeurig beurten geeft (cold calling). Bovendien worden de beurten op die manier gelijkmatiger over de klas verdeeld. Beide factoren dragen bij aan leerwinst
Ook in Den Haag is het lerarentekort een dagelijkse realiteit. Reden voor schoolbestuur De Haagse Scholen en OBS de Kameleon om niet langer af te wachten, maar zelf te kijken wat ze anders kunnen doen om de gevolgen van dat tekort op te vangen
De bekwaamheidseisen vormen al jaren een belangrijk fundament voor de gezamenlijke opleidingspraktijk van scholen en lerarenopleidingen. Ook binnen partnerschappen Samen Opleiden geven ze richting aan het curriculum en bieden ze voor de doorgaande lijn samen opleiden – professionaliseren
Hoe ontwerp je een samenhangend curriculum dat aankomende leraren pedagogisch, didactisch én inhoudelijk sterk voorbereidt op het beroep? Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) lanceerde een themapagina over ontwerpprincipes voor lerarenopleidingen
Vanaf het schooljaar 2025-2026 gaan de opleidingsscholen Wijzer in Onderwijs en Passie voor Leren (Nijmegen) samen verder onder de naam Nest Nijmegen, een partnerschap van middelbare scholen en lerarenopleidingen die samen opleiden voor het onderwijs van de toekomst