In 2026 organiseert het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren een driedelige leergang voor programmaleiders, coördinatoren en projectleiders binnen partnerschappen Samen Opleiden
In 2026 organiseert het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren een driedelige leergang voor programmaleiders, coördinatoren en projectleiders binnen partnerschappen Samen Opleiden
Op vrijdag 7 november 2025 vieren we de vijfde editie van de Dag van de Lerarenopleider. Deze dag is bedoeld om lerarenopleiders in het zonnetje te zetten en hun belangrijke bijdrage aan goed onderwijs te erkennen
Gymleraren hebben moeite om volwaardige banen op basisscholen te vinden. Een Brabantse organisatie biedt daarom combi-banen aan
Hbo-docenten maken bijna structureel meer uren dan in hun contract staat. Wekelijks zou het gaan om 30% meer uren. Dat blijkt uit onderzoek van Zestor. Volgens de AOb is dit geen werkdruk, maar onbetaald overwerken
Van 7 t/m 14 november is het de Week van de Mediawijsheid, waarbij dit jaar opnieuw gezond schermgebruik van kinderen en jongeren centraal staat. In en rond deze week is er ondersteuningsaanbod beschikbaar voor scholen rond de vraag hoe ze een gezonde digitale balans onder leerlingen kunnen bevorderen
Hierbij tref je de uitnodiging aan voor de 4e jaarconferentie van de Alliantie Divers voor de klas. Ook dit jaar hebben we een verfrissende middag georganiseerd, onderstaand kun je lezen wat je (ongeveer) kunt verwachten.
Social media: wie kan er tegenwoordig nog zonder? We volgen onbekenden, onze vrienden en ook influencers. En die heb je natuurlijk ook in het basisonderwijs. Ben jij op zoek naar interessante personen om te volgen? En wil je vooral iets weten over het basisonderwijs?
Nog altijd werken er meer vrouwen dan mannen in het primair onderwijs. Meer diversiteit in het basisonderwijs is belangrijk. Een evenwichtige man-vrouwverhouding is daar onderdeel van. LOBO zet zich daarom structureel in om het aandeel mannen op de pabo’s en in het onderwijs te vergroten. De 7 Meesterlijke Tips van de 'Alliantie Divers voor de klas' biedt LOBO handvaten om deze ambitie te realiseren. Het uiteindelijke doel is 30 procent mannelijke studenten in 2030
In 2022 werkten er in het basis- en voorgezet onderwijs meer vrouwen dan mannen. In het basisonderwijs waren vrouwen al oververtegenwoordigd, ook in het voortgezet onderwijs is het aandeel vrouwen in de periode 2016 tot en met 2022 toegenomen
Docenten in het basis- en voortgezet onderwijs ervaren gemiddeld een veel hogere werkdruk dan werknemers in andere sectoren (Van den Heuvel en De Vroome, 2024). Dat is al jaren zo en is door de coronapandemie nog eens tijdelijk toegenomen (Inspectie van het Onderwijs, 2021)