kennisnetwerk
Het Landelijk Overleg Lerarenopleiding Basisonderwijs (LOBO) is een netwerk van samenwerkende pabo-directeuren dat ruim 25 jaar bestaat. Het netwerk maakt deel uit van het zogenaamde sectorale overleg van de Vereniging Hogescholen (VH).
LOBO komt volgens een vaste planning maandelijks (fysiek of online) bij elkaar om kwaliteit en inhoud van de opleidingen met elkaar te bespreken. Daarnaast worden aanvullende bijeenkomsten georganiseerd rondom actuele thema's.
--------------------------------------------------------
LOBO als Kennisnetwerk
In de afgelopen jaren is de koers ingezet om van LOBO een inhoudelijk kennisnetwerk te maken, waarin waarin actuele beleidsthema's aan de orde worden gesteld. Daarnaast wordt een eigen inhoudelijke agenda gevoerd. Tot die inhoudelijke agenda behoren:
Per jaar bepalen we wat in ieder geval aan de orde moet komen en stellen we de vraag of er nieuwe inhoudelijke thema’s opgepakt moeten worden. In het kader van kennisdeling worden regelmatig inventarisaties uitgevoerd om inzage te krijgen in ‘the state of the art’ binnen de pabo’s.
------------------------------------------------------------
LOBO | Voorzitter
Karin van Weegen is per 1 april 2022 benoemd als nieuwe voorzitter van LOBO (Landelijk Overleg Lerarenopleiding Basisonderwijs) Karin van Weegen ziet een aantal belangrijke uitdagingen voor het primair onderwijs en daarmee ook voor de pabo’s. De belangrijkste opgave is om ervoor te zorgen dat we nu en in de toekomst voldoende en kwalitatief sterke leraren opleiden en behouden voor het primair onderwijs. Dit vraagt dat we anders kijken naar de manier waarop we ons onderwijs organiseren en inrichten en het betekent daarmee iets voor de diversiteit in teams en de manier waarop we al die verschillende functionarissen opleiden.
Naast het zoeken van oplossingen voor het lerarentekort gaat het ook om het tegengaan van kansenongelijkheid en de invulling van het masterplan funderend onderwijs. Complexe vraagstukken die alleen op te lossen zijn in samenwerking. Samenwerking tussen het scholenveld, de opleidingen, de overheid en andere relevante partners. Van Pabo’s vraagt dit wendbaarheid zonder zichzelf te verliezen. Wendbaar om zich zelfbewust en adequaat te kunnen verhouden en te verbinden met alle spelers in het veld van het primair onderwijs. Een krachtige vertegenwoordiging vanuit het netwerk van lerarenopleidingen is daarvoor cruciaal. Focus, verbinding en dialoog zijn daarin belangrijk.
Van Weegen is van huis uit onderwijskundige en inmiddels ruim 35 jaar werkzaam in en om het
onderwijs. Als trainer-adviseur, als bestuurder in het primair onderwijs, als directeur van een
Pabo, en op dit moment als projectleider voor Han Open Digital Horizons een project waarvan
het doel is om alle docenten, ondersteuners en leidinggevenden van de hogeschool te
professionaliseren op het terrein van leren en lesgeven met en over ICT. Naast haar werk bij
de Hogeschool Arnhem Nijmegen is ze toezichthouder bij een organisatie voor primair
onderwijs en onafhankelijk voorzitter van een samenwerkingsverband passend onderwijs.
LOBO | Agendacommissie
De Agendacommissie – samengesteld uit een viertal leden met elk een directeursfunctie binnen de lerarenopleidingen basisonderwijs - is een belangrijke gesprekspartner voor zowel voorzitter als secretaris LOBO. De Agendacommissie heeft een betekenisvolle rol bij het creëren en in stand houden van het draagvlak.
Op dit moment bestaat de Agendacommissie (AC) uit
De Agendacommissie komt maandelijks bijeen en bereidt samen met de voorzitter o.a. de LOBO agenda voor.
-----------------------------------------------------------------
LOBO Deelnemers
LOBO | Karin van Weegen |
LOBO | Henk Verheijde |
LOBO | Silvia van Spronsen |
VH | Hugo Nierstrasz |
10voordeleraar | Arie Vonk |
Namens de pabo's | |
KPZ | Anne Looijenga, Anneke Bodewitz |
HAN | Henriëtte de Groot |
Fontys | Frans Koevoets |
De Kempel | Marcel Lemmen |
dNP | Noud Theunissen |
Hogeschool Leiden | Wendy Klaver |
Inholland | Gert Mallegrom |
Hogeschool iPabo | Marcel van der Zee |
Hogeschool Zeeland | Rinke Dellebeke |
NHL Stenden | Jantine Kuijpers |
Avans | Rick Lamers |
Thomas More Hogeschool | Dorothee van Kammen |
CHE | Jannette Meiling |
Hanzehogeschool | Marietta Muhonen | Judith Toering |
Hogeschool Rotterdam | Anita Derks | Femke Zweekhorst |
Saxion | Suzan Koning | Irma Fuchs |
Windesheim | Bart-Jan Wolters (Zwolle) | Paulien van den Burg (Almere) |
Driestar | Arjan van Tol |
Haagse Hogeschool | Margo Stegeman |
Marnix Academie | Astrid Venes |
HvA | Johan Jelsma |
Viaa | Marco Schaap |
Iselinge | Anne-Marie Haanstra |
HU | Carla Luycx |
Op http://www.paboweb.nl/pabos
vindt u een overzicht van alle pabo's.
---------------------------------------------------------------------------------------------
Vergaderplanning LOBO
Hieronder treft u de vergaderplanning aan. Vaste vergaderdag van LOBO is donderdag. Vaste locatie is cursus- en vergadercentrum Domstad, Koningsbergerstraat Utrecht.
Tweedaagse
2021
De LOBO Tweedaagse zoals aanvankelijk stond gepland voor donderdag 11 en vrijdag 12 november 2021 zal op een andere manier worden ingevuld. Op 24 maart 2022 organiseren we een LOBO dag, als alternatief voor de uitgestelde Tweedaagse.
Meer details volgen spoedig.
2020
Op 12 en 13 november was de derde LOBO Tweedaagse gepland. In verband met COVID-19 is een online programma samengesteld.
We hebben de draad opgepakt en zijn doorgegaan met gedachteontwikkeling en doordenking, zoals zijn beslag heeft gekregen in het pamflet naar aanleiding van de Tweedaagse in november 2019. Het pamflet geeft een mogelijk perspectief van uitwerking van Ruim baan voor leraren. Sinds januari 2020 is de Commissie Onderwijsbevoegdheden actief met een uitwerking van het advies van de Onderwijsraad. LOBO is bijgepraat op de contouren en beraadt zich op mogelijke uitwerking van die contouren, op aanvullingen of wijzigingen en eventueel nieuwe perspectieven.
2019
Op 21 en 22 november jongstleden vond de tweede LOBO Tweedaagse plaats. Plaats van samenkomst was, net als vorig jaar, de Internationale School voor Wijsbegeerte, Landgoed ISVW.
Het doordenken en uitwerken van de generieke (pedagogisch-didactische) basis enerzijds en de verschuivingen/kantelingen in het stelsel van lerarenopleidingen anderzijds hebben grotendeels de opzet, invulling en doelen bepaald.
Wouter Pols en Roel Meijvis hebben elk op hun eigen wijze een bijzondere bijdrage weten te leveren aan het programma.
Wouter Pols ging met LOBO in gesprek over 'De pabo. Een ‘onmogelijke’ opleiding voor een ’onmogelijk’ beroep?'
Roel Meijvis had aan de hand van het thema en de bijdrage van Wouter Pols een column geschreven 'Oog voor het bijzondere' en sprak deze column ter plaatse uit.
2018
Op 14 en 15 november 2018 vond de eerste LOBO tweedaagse plaats op een bijzondere locatie: de Internationale School voor Wijsbegeerte (Landgoed ISVW)
Centraal tijdens deze tweedaagse stond 'kennis delen en verdieping aanbrengen' en wel specifiek op de volgende thema's:
Sandra van Kolfschoten http://onderwijskunst.nl wist een prettig ontregelende bijdrage te leveren: hoe maak je verschil? Ook Petra Stienen http://www.petrastienen.nl zorgde met haar bevlogen en kleurrijke verhalen voor nieuwe inspiratie.
Publicaties
LOBO Pamflet | februari 2020
Hierin presenteren de pabo’s enkele fundamentele lijnen voor het opnieuw doordenken van de opleiding(en) tot het beroep van leraar. Daarbij kiezen de pabo’s voor de vorm van een pamflet. Het gaat niet om blauwdrukken van een nieuwe opleiding(en), maar om een aanzet voor gedachtevorming als reactie op het advies Ruim baan voor leraren. Het pamflet is bedoeld om het gesprek aan te gaan, met voor de hand liggende partijen als de leraar, het scholenveld en de verschillende lerarenopleidingen. Die samenwerking geldt ook voor de verdere uitwerking en voorstellen in dit pamflet. Het pamflet is niet meer en niet minder dan een aanzet tot verdere gedachtevorming.
Speciale onderwijszorg in het curriculum van pabo’s en de samenwerking met het werkveld | oktober 2020
In opdracht van het landelijk overleg lerarenopleidingen basisonderwijs heeft het NCOJ, Nederlands Centrum Onderwijs en Jeugdzorg, onderzoek gedaan (oktober 2020) naar de mate en de wijze waarop pabo’s aandacht besteden aan het onderwijs aan leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften/speciale onderwijszorg en hoe daarin samengewerkt wordt met het onderwijsveld.
Het NCOJ constateert dat de pabo’s het belang van het onderzochte thema nadrukkelijk onderkennen en dat zij actief willen inzetten op verdere curriculumontwikkeling.
Tevens treft u het betreffende persbericht aan
Presentaties vanuit LOBO overleggen
23 juni 2022
Ontwikkelingen in Samenhang, Karin van Weegen
19 mei 2022
Presentatie Annerieke Boland namens alle projectleiders van de pilots JK
Presentatie Arie Vonk
Presentatie Marcel Lemmen
---------------------
20 januari 2022
Presentatie Arie Vonk
---------------------
7 oktober 2021
Pitch Hugo Nierstrasz, VH
Presentatie Carla Luycx, HU
Meerwaarde van Samen Opleiden, conclusies, aanbevelingen en vragen
-------------------------
9 september 2021
Presentatie Anne Kerkhoff
-----------------
17 juni 2021
Doorstroming mbo-pabo | Anita Derks
Notitie toetsing ten behoeve van themagesprek
Driestar Educatief | Kees Ritmeester
----------------20 mei 2021
Edwin Borgers | Divers voor de Klas
-----------------
15 april 2021
Voorzitter PMT| Anita Derks
----------------------
11 februari 2021
Fontys | Jan Beijers en Leanne Polman
Inholland | Gert Mallegrom en Anouk van Nunen
HAN | Martine Derks en Marike Jansen
---------------------
14 januari 2021
HU | Anton Boonen
--------------------------
10 december 2020
LOEx | Liesbeth Zijlstra
OCW | Laura Hoefnagel en Volkert Zaal
Contact
Wilt u contact met LOBO? Dan kunt u mailen naar het secretariaat: Silvia van Spronsen (voor verzoeken aan de voorzitter en algemene zaken) of naar de beleidsondersteuning: Henk Verheijde (voor aanvullende informatie over actuele thema's en beleidsvragen)
Contactgegevens
silviavanspronsen@gmail.com
henkverheijde@gmail.com