Overvraagde leraren die tegen hun grenzen aan lopen, scholen voor gespecialiseerd onderwijs die blijven groeien, leerlingen die lang op wachtlijsten staan en een toename van het aantal thuiszitters
Overvraagde leraren die tegen hun grenzen aan lopen, scholen voor gespecialiseerd onderwijs die blijven groeien, leerlingen die lang op wachtlijsten staan en een toename van het aantal thuiszitters
Hoe geven scholen het werkverdelingsplan vorm, welke afspraken maken ze erin en hoe werkt het in de praktijk? Dat zijn vragen die aan bod komen bij de evaluatie van het werkverdelingsplan in opdracht van de cao-partijen
De idealen van inclusief onderwijs zijn helder: elk kind een thuisnabije plek in de klas, waar het zich gezien en ondersteund voelt. Maar achter deze mooie ambitie gaat een complexe realiteit schuil
Dit jaar organiseren NHLStenden, Méér Muziek in de Klas en K&C voor de 5e keer een online muzieksymposium. Een middag boordevol inspiratie en workshops en muzikale activiteiten. Experts leggen uit hoe de nieuwe kerndoelen en vakintegratie helpen bij het verstevigen vann het muziekonderwijs
Na 25 jaar bouwen staat Samen Opleiden stevig. Maar het onderwijslandschap verandert: het lerarentekort groeit, opleiden wordt flexibeler en de onderwijsregio krijgt een grotere rol. Wat vraagt dit van de positie van Samen Opleiden, en hoe pakken we dat samen aan
Het kabinet wil twee ‘smalle’ pabo-opleidingen in het leven roepen: één gericht op de jongste kinderen en één gericht op leerlingen tot en met groep 8. Maar studiekiezers blijken weinig geïnteresseerd in twee varianten
Laat professionals zelf de keuzes en afwegingen maken bij het ontwerpen en uitvoeren van evidence-informed (kennisgedreven) lessen. Dat schrijft VOS/ABB in een reactie op de uitnodiging van de Onderwijsraad om mee te denken over sturing op evidence-informed werken in het onderwijs
Staatssecretaris Mariëlle Paul gaat niet in beroep tegen de uitspraak van de rechtbank Midden-Nederland, die in januari oordeelde dat de generieke korting voor samenwerkingsverbanden onrechtmatig is. Dat schrijft Paul in een brief aan de Tweede Kamer
In het rapport ‘De Staat van het Onderwijs 2025‘ wordt de nadruk gelegd op het belang van een systeemaanpak voor de inductie van startende docenten. In dit praktijkvoorbeeld delen Maaike Nap, Lous Lieber en Annelies Eisinga van partnerschap Wijzer in Onderwijs hun ervaringen
Samen met sectorpartners in het primair en voortgezet onderwijs leggen wij als AVS een scherpe verklaring af naar aanleiding van de aangekondigde bezuinigingen in de Voorjaarsnota