'Samen op pad'
Vanaf het voorjaar van 2024 worden de veertien landelijke kennisbases van de opleiding tot Leraar Basisonderwijs herijkt. Hierbij wordt aangesloten bij de ontwikkelingen in het basisonderwijs, waar meer nadruk komt te liggen op de basisvaardigheden (taal, rekenen, burgerschap, digitale geletterdheid) en waar de kerndoelen momenteel ook door het SLO worden geactualiseerd. Dit herijkingsproces wordt samen opgepakt met andere belanghebbenden die (in)direct betrokken zijn bij het opleiden van leraren voor het basisonderwijs. Met bijzondere aandacht voor de praktijk: de leraar voor de klas. In dit proces sluiten we zoveel mogelijk aan op lopende ontwikkelingen, zoals de actualisering van de kerndoelen, het opstellen van het beroepsbeeld van de leraar en de herziening van de bekwaamheidseisen. In studiejaar 2023-2024 wordt gestart met de leergebieden van twee basisvaardigheden, Nederlands en rekenen/wiskunde. In het verlengde hiervan worden in het volgend studiejaar de leergebieden van de basisvaardigheden burgerschap en digitale geletterdheid en de overige leergebieden opgepakt. Op deze pagina vindt u alle relevante documenten.
In het plan van aanpak is alle informatie te vinden over de uitgangspunten, werkwijze en startnotitie. De informatie is ook overzichtelijk en visueel weergegeven in deze presentatie.
Inmiddels is het proces in volle gang. Een planning met daarin het proces van de verschillende tranches is via deze link te downloaden.
De kennisbases worden herijkt door kernteams waarin instituutsopleiders en schoolopleiders samen verantwoordelijk zijn voor elke startnotitie en de daadwerkelijke herijking. Lees meer over de achtergrond en de motivatie van de kernteamleden
Hieronder zijn de functieprofielen voor de verschillende rollen in de kernteams te vinden.
Functieprofiel specialist Nederlands uit het werkveld
Functieprofiel instituutsopleider Nederlands
Functieprofiel specialist rekenen en wiskunde uit het werkveld
Functieprofiel instituutsopleider rekenen en wiskunde
De kernteams voor de herijking van de leergebieden Nederlands en rekenen en wiskunde worden bijgestaan door zogenaamde advieskringen. Hierin zitten experts vanuit onderzoek en wetenschap en diverse vertegenwoordigers van organisaties die sterke raakvlakken hebben met het betreffende leergebied. De advieskring geeft inhoudelijke feedback op de (tussen)producten die door het kernteam zijn ontwikkeld. Deze inbreng is niet vrijblijvend. Het kernteam verantwoordt hoe zij met de inbreng van de advieskring omgaat en tot welke keuzes dit leidt voor de uiteindelijke kennisbasis.
Lees hier meer over de achtergrond en de expertise van de leden van de advieskringen
Inmiddels is het proces in volle gang. Een planning met daarin het proces van de verschillende tranches is via deze link te downloaden.
Procesregie is in handen van 10voordeleraar.
10voordeleraar en LOBO hebben op donderdag 27 juni uur een eerste online informatiebijeenkomst georganiseerd waarbij specifiek is ingaan op de herijking van de kennisbases Nederlands en rekenen en wiskunde. Daarbij kwamen aan de hand van deze presentatie onder meer de volgende vragen aan bod:
Lees hier de veelgestelde vragen en antwoorden
Na de zomer volgt een terugkoppeling op deze bijeenkomst.