'Samen op pad'
Vanaf het voorjaar van 2024 is gestart met de herijking van de veertien landelijke kennisbases van de opleiding tot Leraar Basisonderwijs. Hierbij wordt aangesloten bij de ontwikkelingen in het basisonderwijs, waar meer nadruk komt te liggen op de basisvaardigheden (taal, rekenen, burgerschap, digitale geletterdheid) en waar de kerndoelen momenteel ook door het SLO worden geactualiseerd. Dit herijkingsproces wordt samen opgepakt met andere belanghebbenden die (in)direct betrokken zijn bij het opleiden van leraren voor het basisonderwijs. Met bijzondere aandacht voor de praktijk: de leraar voor de klas. In dit proces sluiten we zoveel mogelijk aan op lopende ontwikkelingen, zoals de actualisering van de kerndoelen, het opstellen van het beroepsbeeld van de leraar en de herziening van de bekwaamheidseisen. In studiejaar '23-'24 is begonnen met de leergebieden van twee basisvaardigheden, Nederlands en rekenen/wiskunde. Sinds studiejaar '24-'25 zijn in verschillende tranches de basisvaardigheden burgerschap en digitale geletterdheid en de overige leergebieden opgepakt.
Meer algemene informatie rondom de herijking van de kennisbases is te vinden op de website van 10voordeleraar.
In het plan van aanpak is alle informatie te vinden over de uitgangspunten, werkwijze en startnotitie. De informatie is ook overzichtelijk en visueel weergegeven in deze presentatie.
Het proces is in volle gang. Een planning met daarin het proces van de verschillende tranches is via deze link te downloaden.
De kernteams van de herijking kennisbasis pabo bestaan uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling (SLO).
Het kernteam wordt bijgestaan door een zogenaamde advieskring. Hierin zitten experts vanuit onderzoek en wetenschap en diverse vertegenwoordigers van organisaties die sterke raakvlakken hebben met het betreffende leergebied. De advieskring geeft inhoudelijke feedback op de (tussen)producten die door het kernteam zijn ontwikkeld. Deze inbreng is niet vrijblijvend. Het kernteam verantwoordt hoe zij met de inbreng van de advieskring omgaat en tot welke keuzes dit leidt voor de uiteindelijke kennisbasis.
Lees meer over de achtergrond en motivatie van de kernteamleden per leergebied, ook zijn hier de leden van de advieskring te vinden en relevante downloads.
De procesregisseur stuurt het proces van de totstandkoming van de kennisbases aan. De procesregisseur heeft hierbij afdoende kennis van het betreffende leergebied zodat inhoudelijke gesprekken kunnen worden geduid, maar is geen inhoudelijk expert in het betreffende leergebied. De procesregisseur bewaakt de uitgangspunten, brengt de advieskring tijdig in stelling en brengt verschillende perspectieven en belangen samen.
Herijking Kennisbases | informatiebijeenkomsten maart 2025
De kernteams van de leergebieden Burgerschap, Digitale Geletterdheid, Nederlands en Rekenen en Wiskunde hebben in maart online informatiebijeenkomsten georganiseerd over de (her)ijking van de kennisbases van deze leergebieden. Tijdens de bijeenkomsten, die verzorgd zijn in samenwerking met 10voordeleraar, is de aandacht uitgegaan naar de volgende vragen:
Presentaties vanuit de verschillende leergebieden zijn te vinden bij de downloads per leergebied (zie 'Kernteams en Advieskringen')
___________________________________________________________________________________________________
Herijking Kennisbases | Informatiebijeenkomst juni 2024
10voordeleraar en LOBO hebben op donderdag 27 juni uur een eerste online informatiebijeenkomst georganiseerd waarbij specifiek is ingaan op de herijking van de kennisbases Nederlands en rekenen en wiskunde. Daarbij kwamen aan de hand van deze presentatie onder meer de volgende vragen aan bod:
Lees hier de veelgestelde vragen en antwoorden
Na de zomer volgt een terugkoppeling op deze bijeenkomst.