Activiteiten
Inleiding
Het lerarentekort in het PO vormt een nijpend maatschappelijk probleem. Alle zeilen moeten worden bijgezet om voldoende gekwalificeerde leraren voor de klas te krijgen.
De pabo’s leveren hier een belangrijke bijdrage aan en bieden verschillende opleidingsroutes aan. Naast de initiële 4-jarige opleiding worden zogenaamde verkorte opleidingstrajecten aangeboden: zij-instoom routes in het beroep en verkorte deeltijd- (soms ook voltijd-) trajecten (in principe tweejarige trajecten). Ook flexibele deeltijd behoort tot de mogelijkheden.
Er is veel animo voor deze verkorte trajecten; de genoemde routes zijn bestemd voor potentiële studenten die beschikken over een afgeronde HO-opleiding.
Om ervaringen te kunnen (blijven) uitwisselen, kennis te delen en activiteiten te stroomlijnen heeft het Landelijk Overleg Lerarenopleiding Basisonderwijs initiatief genomen voor de inrichting van een kennisnetwerk zij-instroom.
Relevante informatie voor het netwerk is in dit thema van paboweb opgenomen.
Inrichting kennisnetwerk
Alle pabo’s die zij-instroom trajecten aanbieden dan wel van plan zijn dit te gaan doen zijn lid van het kennisnetwerk. OCW maakt eveneens deel uit van het netwerk. Daarnaast zijn, juist ook vanwege afstemming en kennisdeling, besturen uit het primair onderwijs aangehaakt. Om dezelfde reden is ook de PO-Raad betrokken.
Het netwerk functioneert via ondersteuning vanuit en onder verantwoordelijkheid van LOBO en LPNPO. Inventarisaties worden binnen het netwerk gedeeld en geanalyseerd. OCW ontvangt alle uitkomsten van inventarisaties.
DoelDoel van dit netwerk is kenniscreatie, uitwisseling van ervaringen en stroomlijnen van activiteiten rondom het thema zij-instroom. Daarbij betreft het alle bijzondere (verkorte) routes, waarin de student / cursist aangesteld wordt als zij-instromer in het beroep.
Deze uitwisseling heeft betrekking op de volgende onderwerpen
Overzicht deelnemers netwerk zij-instroom
Overkoepelend | |
LOBO (voorzitter) | |
LOBO (ondersteuning) | |
OCW | |
VH | |
PO-Raad | |
Arbeidsmarktplatform | |
Pabo's | |
HU | |
Hs Leiden | |
Marnix | |
Driestar | |
dNP | |
Fontys | |
Iselinge | |
NHL Stenden | |
HAN | |
iPabo | |
CHE | |
Hs Rotterdam | |
Avans | |
De Kempel | |
Inholland | |
Saxion | |
Thomas More | |
Hs Zeeland | |
HvA | |
Viaa | |
Haagse Hogeschool | |
Windesheim | |
LOI | NCOI | |
Besturen | |
Agora | |
SAAM | |
SCOH | |
SKOD | |
INOS |
E-mailadressen en nadere contactgegevens
Voor e-mailadressen en nadere contactgegevens van de deelnemers kunt u zich wenden tot Silvia van Spronsen, silvia.van.spronsen@hetlobo.nl
Kader zij-instroom LOBO (herzien)
In aanvulling op de wettelijke kaders zijn in 2019 afspraken gemaakt in de vorm van een kader, Kader zij-instroom 2019
In 2021 is het aanvankelijke kader herzien, lees het herziene kader.
Overzicht links naar zij-instroom websites per pabo
Inspectierapport zij-instroom 2021
Eind september werd het Inspectierapport zij-instroom gepubliceerd ‘Zij-instroom in het beroep van leraar in het primair onderwijs’.
Tijdens het netwerkoverleg van 12 oktober hebben Annelies Bon en Marianne van Rossum een toelichting gegeven op de uitkomsten en zijn daarna met de collega’s in gesprek gegaan over de conclusies en aanbevelingen.
Geschiktheidsonderzoek / overzicht afspraken
Tijdens de bijeenkomst van 21 mei 2019 zijn voorstellen en acties met betrekking tot het geschiktheidsonderzoek - op basis van de eerdere inventarisatie en de groepsuitkomsten van 29 januari 2019 - nader besproken. De vastgestelde afspraken leest u hier.
Informatie en doorverwijzingen
Er zijn verschillende informatieve websites waar wij u graag op attent maken
Voor de (potentiële) zij-instromer wordt ook verwezen naar
Tussenevaluatie vraagfinanciering en leeruitkomsten
In het deeltijdse en duale hoger onderwijs zijn er sinds 2016 experimenten met vraagfinanciering en met leeruitkomsten (flexibilisering). Doel hiervan is om het deeltijdse en duale hoger onderwijs aantrekkelijker en toegankelijker te maken voor volwassenen en zo te komen tot een hogere onderwijsdeelname en meer gediplomeerden. De voorliggende rapportage bevat een tussentijdse evaluatie van deze experimenten.
De experimenten leeruitkomsten/flexibilisering (hierna: experimenten flexibilisering) hebben betrekking op alle deeltijdse en duale opleidingen in het hbo en het wo. De actuele deelname beperkt zich tot het hbo. In de experimenten zijn de bepalingen losgelaten dat er een omschreven onderwijsaanbod moet zijn bestaande uit vastgelegde en vaststaande onderwijseenheden waarbij de koppeling tussen aantallen studiepunten (ec’s) en aantallen uren studielast verantwoord moet kunnen worden. In plaats daarvan zijn leeruitkomsten leidend en kunnen opleidingstrajecten voor individuen en groepen flexibel en op maat worden ingericht. Leeruitkomsten beschrijven het gewenste (beroepspraktijkgerichte) eindresultaat in het leerproces en niet de leerroute er naartoe; leeruitkomsten zijn dan ook gekoppeld aan toetsing en niet aan voorgeprogrammeerde lessen. In deze flexibele leerroutes kan gebruik worden gemaakt van online leren en werkend leren. Deze experimenten beogen een onderwijsaanbod tot stand te brengen dat beter aansluit bij de behoeften van volwassen studenten en van werkgevers, blijkend uit een grotere deelname en meer gediplomeerden.
Een gedeelde verantwoordelijkheid / Platform Samen Opleiden
Steeds meer besturen voor primair onderwijs nemen zij-instromers aan. Zij doen dit meestal in de eerste plaats om het toenemende lerarentekort te lijf te gaan, maar scholen ervaren het ook als een verrijking van het onderwijs. Deze informatieve publicatie bespreekt de ins en outs van zij-instromers in het basisonderwijs.
Besluit van 5 juli 2008 houdende regels over de zij-instroom van leraren in het primair en voortgezet onderwijs 'Besluit zij-instroom leraren primair en voortgezet onderwijs'
Geldend van 01-08-2016 t/m heden